31 dagers pengene-tilbake-garanti GRATIS FORSENDELSEINNEN EUROPA
Nain Trading
Flash Sale: 10% rabatt på alt med kode: FLASH10 - Bare for en kort stund
Info om oss
Hjelpesenter
Service
Det som står skrevet med liten skrift

Produksjon av orientalske tepper

Generelt

De persiske teppene har en svært lang tradisjon i Iran og nabolandene. De ble laget til personlig bruk så vel som til handelen. Det skal et godt håndarbeide til, som krever kunnskap, erfaring og et godt øye til detaljer til for å knytte et teppe med svært kompliserte mønster.

Teppene som ble produsert for eget bruk, hadde mange bruksområder. Hos nomadene ble de brukt som som gulv i teltene, som dyner og som veggpynt. Tepper som ble vevet, ble også brukt til å lage vesker. Teppene som ble knyttet for å selges, var veldig kunstneriske og laget av svært verdifulle materialer som for eksempel silke. Disse ble brukt for å utsmykke de gamle persernes palasser, moskeer og villaer. Teppene ble også transportert via handelsveien til Europa og solgt til kongehus og velstående familier som hadde råd til et ekte persisk teppe.

Perserteppene er i dag ikke bare et verdifullt produkt, men er også en del av menneskets kulturarv. Fars og Kaschan berømte.

Takket være fremstillingen med tradisjonelle naturfarger, kan gamle naturfarger bli integrert i moderne mønster, selv om prduksjonsmåten blir den samme.

Fremstilling

I dag kann tepper bli vevet eller knyttet av maskiner. I løpet av en dag kan moderne fabrikker fremstille et stort antall tepper i ulik dessin, mønster og farge. Disse kan ligne på persiske tepper, men til syvende og sist er et håndknyttet persisk teppenoe helt annet enn et maskinprodusert teppe. Å knytte et teppe for hånd krever tid, ro og erfaring. Dette er noe maskiner ikke kan lære.

Generelt

Håndknyttingen starter ved å spenne opp mange tråder på en vevstol. Denne vevestolen kann være spent opp horisontalt eller vertikalt, stolen kann være fast montert eller mobil. Nomadefolk som Ghasghai fra sør Iran – bruker horisontale vevestoler, som er egnet til nomadenes livsstil. De tradisjonelle vevestolene har ulempen at de oppspente trådene ikke er like stramme som hos de profisjonelle vertikale vevestolene som finnes i fabrikkene. Derfor blir ikke teppene nøyaktig slik som de fra de fast monterte vevesolene. I de kjedede trådene blir avsluttende rekker innarbeidet i teppet. Rekkene og de kjedede trådene danner rammen for teppet. Deretter blir knuter av forskjellige materialier : bomull, ull, slike, kamelhår knyttet rundt kjedetrådene. Så blir den knyttede rekken fiksert med en kam og en endetråd for å gjøre teppet tettere. Trådene blir so kortet ned på en bestemt lengde. På den horisontale enden av teppet blir kjedetrående festet og blir til teppefrynser.

Ofte er kantene til de persiske teppene flate og gir dermed teppet en ytre begrensing i form av en ramme. I andre tilfeller gir trådene som blir feste på de lange teppesidene teppet en ramme.

Verktøy

Spesielle verktøy brukes til teppeknyttingen, disse verktøyene har vært uforandret i flere hundre år. For eksempel blir kniven brukt for å kutte garnet, et kam aktig redskap for å gjøre teppet tettere og en saks for å kutte ned på „Floren“ til riktig lengde..

I noen regioner finnes det spesielle redskaper til fremstillingen av tepper. Disse særegne teppene skiller seg fra andre persiske tepper. Bidjar er en kurdisk teppeprovins i vestlige Iran, her lages det ekstra robuste tepper med en svært fast tetthet slik at skitt har vansklig med å trenge inn i teppet og gjøre skade innenfra. Disse fordelene får man ved å veve teppet med vått garn og fortette det med en metallstav. Denne metoden gjør det mulig å knytte svært robuste og stabile tepper. Blir disse stive teppene foldet, kann teppet blir ødelagt.

Materialer

Verdifulle persiske tepper blir prudusert av naturmaterialier. Disse avhenger av regionen de blir knyttet i. De fleste teppene blir laget av bomull, ull eller silke. Nomadene bruker ofte ull fra sine egne sauer. Hos Sarab-teppene blir også spesielle materialier som kamelhår brukt for å lage en kamelhårlignende farge på teppet.

De enkelte trådene som danner det hovedmaterialet blir spunnet på to forskjellige måter. Verdifulle tepper blir laget med håndspinnet ull, billigere tepper blir produsert med maskinspinnet ull. Enten blir ullet spinnet i S eller Z vending. Retningen ullet blir spunnet på, utgjør navnet på teppet. De fleste persiske teppene blir spunnet i Z retning og deretter tvunnet i S retning.

Materialet har en stor betydning for kvaliteten på teppet etter hvor mye av hvert materiale teppet inneholder. Det finnes svært verdigfulle silketepper, hvor „Floor“ og kjedene også er laget av silke. Rimlige tepper er laget av 100% bomull, som blir dyrket i flere persiske regioner. Andre tepper er laget av en material miks, gjerne kjedene og endene av bomull, „Floor“ av silke og ull. Naturligvis finnes det innenfor hvert materialgruppe ulike kvaliteter. Generelt kann man si : jo mer naturlig, jo bedre.

Garnfarging

For å skape praktfulle mønstre, trenger man forskjellige garnfarger. Fargene kan lages for hånd med naturfarger eller ved hjelp av syntetiske fargestoffer. I likeht som med grunnmaterialiene gjelder : tepper med naturlige fargstoffer er mer verdifulle enn de med syntetsike farger. På mitten av det 19. Århundre kom fargestoffer som Anilin, deretter ble kvaliteten på teppene adskillig dårligere. Først da de gamle fargemetodene ble tatt i bruk igjen, steg kvaliteten, verdien og holdbarheten på teppene. En ting må nevnes, Ziegler-tepper ble først kjent gjennom de raskt blekede anilin fargene. Dette skal vi senere fortelle mer om.

Den mest kjente naturfargen i perserteppene er krapprød. Denne fargen blir utvinnet av såkalte „Fargekrapp“ som er utbredd i Asia og rundt det østlige middelhavet. I Tyskland finnes også denne skjeldne planten. „Fargekrapp“ gir bomull den beste fargen og er svært populær til farging av bomull. Osmanske fargere oppfant fargekunsten, denne kunsten gjorde det mulig at visse fargetoner kunne gjenskapes.

Fargeeksempler er indigo (blå) fra indigoplanten som i dag blir brukt som grunnfarge til jeans. Fra kamille blir gul og fra galleple sort. Ved å blande ulike farger kann man lage nesten hele fargespekteret. På denne måten kan man fremstille fargesprakende tepper basert på naturfarger.

Ved siden av disse produserte fargene blir også farger frainnsekter brukt i teppeproduksjonen. For eksempel blir en type lus som lever på kanariøyene og i Sør-Amerika brukt til å lage fargen kaminrød. De kvinnelige lusene produserer kaminsyren som brukes til å lage fargen.

forskjellen mellom naturlige og syntetiske farger er at de syntetiske fargene er svært mye enklere å fremstille, dette gjør teppet billigere i produksjon. Fargekvaliteten kan ikke sammenlignes med de naturlige fargene, selv om ingen forskjell kan sees med det blotte øyet. Kunsten å farge med naturlige farger vil settes stor pris på av en teppespesialist.

Viktig å nevne er særegenheter med noen persiske tepper, det finnes ujevnheter i fargen som karakteriserer enkelte tepper. Disse ujevnhetene blir betegnet som Abrasch- som kommer fra det tyrkiske ordet „ flekkete“. Disse teppene ble produsert fra ulike garnnøster fra ulike garnparti , ikke alle partier har eksakt den samme fargenyansen når nøstene blir farget for hånd. Noen teppefabrikker kopierer Abrasch nomadeteppe for å etterligne denne kunstformen.

Som nevnt i begynnelsen er Ziegler tepper kjent fordi de raskt blekner i fargen. Egentlig er denne egenskapen en kvalitetsmangel, men denne vintage looken ble svært populær. Produsenter startet med å bleke tepper for å få skape den antike looken. I dag er grunnen til de bleke fargene på Ziegler teppene ikke dårlig kvalitet, men på grunn av bleking av solen.

Knytteteknikker

Det finnes to forskjellige knuter : den symmetriske knuten og den asymmetriske knuten. Den første knuten blir ofte kalt for „tyrkisk“ eller „Giordes-knute“. Den andre knuten blir ofte kallt „Senneh-knute“. Denne betegnelsen er litt forvirrende fordi teppene som er knyttet i Senneh-regionen ofte er symmetrisk knyttet.

Forskjellige knuter egner seg til forskjellig mønster. Med et asymmetrisk knyttet teppe, kann man lage kurvede elementer som firgurer og blomster i mønsteret. Giordes-knuten blir brukt for å knytte geometriske mønster som firkanter, kvadrater og romber. Disse teppene er grovere og mer robust i kvaliteten. Likevel er det kunnskapen og ferdighetene til knytteren som setter mulighetenes grenser. Teppene fra Sennah er ofte med blomstrede mønster selv om de ble knyttet med symmetriske knuter.

Ved siden av den vanlige knutene finnes det også spesielle knuter, for eksempel „Jufti-knuten“. Denne blir til forskjell fra de andre knutene surret rundt fire kjedetråder, dermed er mye arbeid spart. Dette fører til et teppe med store masker slik at de ikke blir like robuste fordi skitt lettere kann trenge inn. Struktuern i teppet er ikke like fint når det er laget av Sennah knuter. Jufti-knuter finner vi ofte i Chorossan provinsen.

Knutetetthet

Snakker vi om kvaliteten på et persisk teppe, spiller tettheten av knuter en viktig rolle. Det er ikke knutetettheten som avgjør verdien på teppet, det er heller garnkvaliteten som gir avgjør hvor høy verdi teppet har. Et Gebbeh-teppe har en høy knutetetthet, men ullet er svært mykt og gir et ekte Gabbeh-teppe med få knuter bli veldig mykt og kostbart.

selv om knuteteknikken ikke er utslagsgivende når det gjelder pris, er teknikken viktig for å kunne dele de inn i ulike kategorier. Tepper fra Nain blir på denne måten klassifisert. : 4La,6La og 9La. Her gjelder : jo tettere teppet er knyttet desto mindre er La. -verdien og jo finere er teppet knyttetet 4La teppe viser til ca over 1.200.000 knuter pr kvadratmeter, og er dermed svært eksklusivt.

Knutetettheten beregnes ved hjelp av enkel matematikk. På baksiden av teppet ser man knutene. Antall knuter på 10 cm og 10 cm endetråd blir telt. Antallet knuter blir multiplisert med 100 og slik regner man ut knutetettheten pr kvadratmeter.

design og mønster

persiske tepper er svært ulike i mønsteret. Forskjellige provinserer markerer seg gjennom spessielle mønster og farger som er typiske for den enkelte regionen. Likevel er mye tulsvarende i mange teooer. Vif inner ofte en middelmedallion, som bygger opp teppet fra midten og utover. Border begrenser ofte midtfeltet og har finere strukturer enn selve midtfeltet. Mye komme rann på kreativiteten til knytteren selv. Typisk for nomadetepper er at teppet „er i hodet“ på knytteren og følger ingen faste regler.

Grunndesign

de persiske teppene kann i tillegg til mønstrene inneholde forskjellige typer grunndesig eller layouts. Disse er :

Rektangulære mønster : Romber, firkanter og kvadrater

Geometriske mønster finner vi ofte i tepper med symmetrisk knytteteknikk. Grovt og kraftig er typiske trekk ved disse mønstrene. Teppene laget av nomader har ofte rektangulære mønster.

Kurvede mønster : egnet for blomster og figurer

florale mønster , også kalt kurvet er enkle og finere i sin form, de danner mer liv i teppet. Disse er ofte asymmetriske knyttet fordi den åpne knuten er bedre egnet til denne type mønster. Manufakturene har gjerne egne mønster, dette forutsetter en kreativ planlegging. p>

Hyppige mønster

Enkelte mønster er kjent langt utover Irans landegrenser, disse spesielle typiske mønstrene blir gjenkjent. Noen mønster paaser nesten overalt, mens andre blir brukt kun til å lage spesielle figurer.

spesiellt kjent er Herati-Dessin i allover layout. Dette mønsteret oppkalt etter byen Heati, er svært vanlig for Iranske tepper. En rute setter begrensingen for en blomst. Samtidig er alle fire hjørner i ruten er pyntet med en blomst, disse blir delvis betegnet som fisker.

To lignende mønster som likevel er svært forskjellige fra hverandre er Göl og Gül. Det første er et rekkemotvi, det andre er et blomstermotiv. Ved siden av disse tre motivene, erBoteh-Dessin også veldig kjent. Dette er et bølgete mandelmotiv og blir brukt i både Herati og Göl som rekkemotiv.

Formater og størrelser

Persiske tepper finnes i nesten alle størrelser, slik at det er mulig å finne det passende teppet til hvilket som helst rom. Det finnes svært store palasstepper og veldig små nomadetepper. Størrelsen har liten innvirkning på kvaliteten. Likevel kan bestemte formater kun produseres i manufakturer med egnede vevestoler. Landsby og nomadetepper finnes ofte kun i mindre størrelser.

Fra Poschti over Saronim til Kelleghi

Persiske tepper blir delt inn i forskjellige størrelser. De små teppene er Poschti som har størrelsen til en pute (60x40cm). Saronim er mellomstore tepper med sidelengder opptil 150x100cm. I manufakturene blir det også knyttet svært store tepper, disse kann være opptil 10 m lange. Kelleghi er et slikt langt teppet og er mye smalere enn det er langt med en lengde på 150-200cm.

Persiske tepper blir målt i en gammel persisk måleenhet „Zar“. En Zar er ca 104-112cm. Et Soronim teppe har en lengde opptil 1,5 Zar, en Kelleght kann være opptil 6 Zar.

Format

De fleste persiske tepper har en firkantet form. For disse finnes som nevnt egne betegnelser avhengig av teppets størrelse. Det blir også laget helt kvadratiske, ovale eller runde tepper. som kan gi et rom en helt annen effekt. I tillegg finnes det galleritepper som egner seg for oppganger, disse har et typisk format og er uten frynser på den ene siden, slik at de frynsene ikke legger seg under dørsprekken. Disse type tepper var svært populære i Europa i det 19. Århundre.

Ferdigstilling av teppet

Har teppet blitt knyttet i ønsket format og design må det gjennom flere steg før det lander hos forhandleren. Diese stegene er for eksempel er at flooren blir kuttet til riktig lengde, dette kalles også polering. Dermed holder formen og fargene seg bedre og holdbarheten til teppet stiger. Senere må teppet tørke og det blit utført flere kvalitetskontroller.

Før var polering av teppet gjort for hånd med en saks og var en svært krevende prosess som krevde høy konsentrasjon av knytteren, i dag tar maskiner over denne prossessen. Å polere teppet er nødvedig for at mønsteret kommer bedre frem.

Etter polleringen blir teppet lagt i kaldt vann med spesielle rensemidler, vannet som blir til overs blir presset på teppet med et gummiverktøy eller av maskiner. Denne prosessen hjelper til å stabilisere fargene og å fjerne smuss fra teppet.

Etter denne prossessne blir teppet tørket. Fargene blir flottest om teppet tørker i sollyset, derfor finner vi ofte hele tepper landskaper liggende utenfor manufakturene. Tørker teppet ikke helt regelmessig, kann formen forandre seg. Det er derfor svært viktig at teppet tørker like raskt på alle steder.

Siste kontroll innebærer at teppet blir sjekket for feil, hull og eventuelle skader. Blir det funnet anmerkninger blir teppet korrigert. Deretter er teppet helt ferdig.

Berømte teppeprovinser

De persiske teppene kommer fra Iran og nabolandene. Om vi skal være veldig pirkete kommer de kun fra Iran. Teppene som er produsert i Afganistan og Pakistan er orientalske tepper. Persikse tepper er en underkategori av orientteppene. De persiske teppene er de mest berømte teppene, men ofte blir alle teppene som er produsert i det fremre Asia betegnet som „persere“

Iran

Særlig i de største byene finner vi teppeproduksjon. Ofte er produksjonen på gamle bondegårder fra det tidligere perserriket. Täbris eller Tebrizer fortsatt etter mange hundre år et kjent sted for teppeproduksjon. Mange manufakturer holder til her og produserer tepper i massevis. Tepiz ligger helt i nord og Kerman ligger sørøst i Iran. I det sistnevnet området blir det produsert svært elegante tepper som hører til noen av verdens beste tepper. ProvinsenMashad ligger også øst i Iran. Fra Kerman er det ca 1000 km til Mashad som er kjent for sin svært myke Chorsan – Ull og særdeles store tepper. Rett sør for Theran ligger den mest kjente teppeprovinsen i Iran.Keschan. Teppekunsten i dette område hører til menneskets kulturarv. Reiser man herfra et stykke sydover, kommer man til Isfahan geografisk sett ligger denne provinsen midt i Iran. Tepper fra denne provinsen er svært flotte og laget av slike og er dermed svært verdifulle. Detter er også teppene som er produsert i nærheten av Isfahan Persertepper fra Nain hører til Irans beste tepper. Nain tepper blir gruppert etter knutetetthet. Den nordlige delen av sentralirans teppeproduskjonsregion er ikke Keschan, men Ghom. denne byen viser som de andre sentraliranske tepeprovinsene en svært fin veveteknikk med bruk av silke. I tillegg til disse byene finnes det også andre regioner som er kjent for teppene sine langt utover Irans grenser. Nevneverdig er Hamedan. Regionen og byen med samme navn ligger i nordvest Iran og er en av verdens eldste byer, her produseres det lett gjenkjennlige tepper med Herati mønster. I tillegg til alle disse nevnte teppe provinsene finnes det en rekke flere kjente provinser. Til og med små landsbyer har sine egen teppekultur.

Pakistan og Afghanistan

I Pakistan og Afghanistan produseres også tepper som ikke blir betegnet som persiske. Disse orientalske teppene er ofte en etterligning av de persiske orginale, samtidig som de også produserer sine helt egne tepper. Fra Aghanistan kommerKhal Mohammadi et tepper som er kjent for de dype fargenyansene av den røde fargen. Fra den nordlige delen stammer Afghan Aqchesom er svært kjent, men litt grovere enn de andre teppene fra nord.

Pakistan produserer tepper som ikke har like høy kvalitet som perserteppene. Grunnen for dette kann være den langt yngre teppetradisjonen og dårlige ullkvalitet. Likevel er en stor del av teppeproduksjonen å finne i disse landene.

Fasit

Persiske tepper er for entusiaster. Det er ikke tilfeldig at de har et rykte som de virkelig kann leve opp til. Teppene fra Iran er gjennom sitt håndverk blitt uttegnet som et stykke verdensarv. De dyrbarste materialeiene møter et håndverk bygd på flere hundre års erfaring. teppene blir ofte kopiert, men når aldri opp til de orginale. Å sette opp en vevestol, farge inn garn og knyttte et tepper er ikke mulig. Håndtverket er en kunst som må bli lært og behersket. Lang erfaring med de ulike materialeiene gjør det mulig å produsere de flotteste teppene. Derfor er et persiskteppe aldri et gulvbelegg, men alltid en ekte stykke persisk kulturhistorie.

Nain Trading bruker informasjonskapsler slik at nettstedene våre kjører pålitelig og sikkert og for å vise deg relevant innhold og personlige tilbud.
Hvis du klikker "OK", kan det hende at vi viderefører data samlet inn via informasjonskapsler til tredjepart (til våre markedsføringspartnere). Hvis du ikke vil gå med på dette, begrenser vi oss til de essensielle informasjonskapslene. Mer informasjon og alle alternativer finner du i "Preferanser". Du kan tilpasse dette senere når som helst. Du kan finne ytterligere informasjon i vår databeskyttelseserklæring.